اینباند مارکترها (Inbound marketer) رنکینگ گوگل را به هر چیز دیگری در این زمینه ترجیح میدهند. این مورد یکی از معیارهای معتبر است که تاثیر عناصر دیگر را در این زمینه تقویت میکند. با حضور در اولین صفحه گوگل اطلاع و شناخت افراد از برند بسیار زیاد میشود، کلیکها افزایش پیدا میکند و این امکان را فراهم میکند تا به این وسیله مزایای دیگری هم برای برند جریان پیدا کند.
بعضی از این مزایا ممکن است بلافاصله خود را نشان دهند، در حالی که تاثیر بقیه آنها ممکن است زمان بر باشد. اعتبار شرکت همیشه در گرو رتبه بندیهای گوگل است؛ با این حال دستیابی به جایگاهی مناسب در اولین صفحه گوگل وظیفهای است که همه برای خودشان تعیین میکنند.
برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، باید سایت خود را بهینه کنید؛ اما نه فقط برای موتور جستجو، بلکه بهینه سازی را برای کاربر انجام دهید. ساختار این کار بر اساس استراتژی کلمات کلیدی و چگونگی به کارگیری آنها در بین سرتیترها، تیترها و توضیحات در پاراگراف سازماندهی میشود.
مسئله مهمی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، محتوا است. چه مقدار محتوا تولید شود؟ از چه مراجعی استفاده شود؟ آیا محتوا شامل ابزارهای چند رسانهای مثل تصاویر و فیلمها هم باشد؟
تمام این بخشهای فعال در طرحی بزرگ نقش دارند. ربات های گوگل مدام در حال نظارت و رتبهبندی سایتها در هر حوزهای هستند و برای سازمانی که به دنبال جذب افراد بیشتری است سئو را به یک اولویت اصلی تبدیل میکند.
در دنیایی که بیش از 3.5 میلیارد سوال و جستجو انجام میشود و عمده این جستجوها با گوگل است، ضروری است که این موتور جستجو تا حد امکان با کیفیت بالا کار کند. Yahoo، Apple و Bing مدام در حال پیشرفت هستند اما تفاوتهایی بین آنها و گوگل وجود دارد چرا که گوگل از 70٪ سهم بازار بهرهمند است. البته این آمار برای کشور ایران بالای 95٪ است.
با اینکه رتبه نخست گوگل برای یک وبسایت ممکن است دست نیافتنی به نظر برسد، داشتن جایگاهی در اولین صفحه سرچ گوگل میتواند هدفی منطقی و در دسترس باشد. مزایای چنین جایگاهی در گوگل متعدد است. در ادامه 4 مورد از بهترین مزایای دیده شدن در اولین صفحه گوگل را میخوانید:
1- اهمیت موفقیت بلندمدت و کسب سریع نتایج در کوتاهمدت
بازاریابی آنلاین در موتورهای جستجو (SEM) را میتوان با دو طرز فکر متفاوت دید:
- تبلیغات (PPC)
- ارگانیک (SEO)
هر شرکتی که فعالیتهای خود را در وب شروع میکند، باید فضای بسیار زیادی برای هر دو مورد گفته شده داشته باشد. هزینه کردن در گوگل ادوردز میتواند در سریعترین زمان ممکن شما را در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار دهد و باعث افزایش کلیک هدفمند و بازده سریع شود.
در برخی حوزههای رقابتی هزینه تبلیغات گوگل بسیار زیاد است. این یعنی بهبود رتبه ارگانیک در نتایج جستجو (SERP) برای شرکت شما روشی به صرفهتر از به دست آوردن نتایج آنلاین است؛ گرچه زمانبر است.
حضور در میان نتایج جستجوی ارگانیک گوگل محبوبتر از تبلیغات کلیکی گوگل هستند و معمولا نرخ کلیک بالاتری دارند.
اگر یک شرکت منابع زیادی در اختیار داشته باشد و نتایج فوری بخواهد، مسیر PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) باید در اولویت باشد. نتایج جستجو با استفاده از این تاکتیک ظرف 48-24 ساعت دیده میشود و سایت شما را فوری در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرتان نمایش میدهد.
وبسایتهایی که تبلیغات گوگل را به SEO ترجیح میدهند، از مزایای دریافت نتیجه سریع خوشحال هستند. با تبلیغ در گوگل کسب و کارهای نوپا نیز میتوانند به سرعت در صفحه اول گوگل دیده شوند.
با سرمایهگذاری بر روی سئو در بلند مدت میتوان نتایج ارزشمندتری بدست آورد. برای انتشار محتوا برای مخاطبان هدف سئو میتواند روش بهتری باشد، چرا که پس از هر بار انتشار مقاله جدید، وبسایت شما در صفحه اول نتایج جستجوهای مرتبط نمایش داده میشود.
سرمایهگذاری روی کمپین تبلیغاتی که برای آن هزینه پرداخت میشود، در کوتاه مدت برای کسب و کارها میتواند بسیار ارزشمند باشد، البته بایستی کمپینهای گوگل ادز بهینه سازی شود تا با هزینههای مقرونبهصرفهای اجرا شود. با این وجود، نتایج ارگانیک:
- در بلند مدت بسیار مقرون به صرفهتر است
- زمانی طولانیتر نیاز است تا سایت شما در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد. مثلا 6 ماه تا 5 سال و بیش از آن.
2- دیده شدن بهتر برند
حضور در اولین صفحه گوگل در دیده شدن خلاصه میشود. هر توضیحاتی که درباره صنعت خاصی در گوگل سرچ کنید، خواهید دید که موتور جستجوی گوگل میتواند جزئیات مشهورترین برندها را در این زمینه لیست کند، این برندها نه تنها شناخته شده، بلکه معتبر هم هستند. بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) بر مسئله شناخت و آگاهی از برند تمرکز میکنند.
یک رتبه بندی بالاتر از دیدگاه گوگل به معنای اعتبار بیشتری است که گوگل برای آن سایت قائل میشود. با توجه به رتبه سایتها در جستجوهای مختلف میتوانید درباره میزان بازدید هر کدام نظر دهید. معمولا نتایجی که بالاتر هستند، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب میکنند.
با این حال آنچه درباره دیده شدن برند گفته شد بسته به اینکه سایت شما دقیقا چه جایی در صفحه اول گوگل داشته باشد تفاوت بسیار زیادی دارد. دیده شدن سایت شما در 10 نتیجه اول بسیار عالی است؛ اما این مورد را باید به عنوان مرحله اول در نظر داشت. به این ترتیب، هدف بزرگتری در ذهن است چون این اعداد تفاوت زیادی دارند.
3- بهبود اعتبار
در دامنه سئو، برای رتبه بندی سایتها علم و متدی وجود دارد. با این حال، کیفیت نامحسوسی است که با دیده شدن سایت در اولین صفحه گوگل ایجاد میشود و به یک بازی روانشناسی تبدیل میشود که در شهرت و نتایج بازدید از سایت نقش دارد.
یک جستجوی گوگل را در نظر بگیرید که در آن سعی در یافتن یک “مشاور سئو در شهر تهران” را داریم. گوگل لیستی از نتایج را در اختیارمان قرار میدهد که جزو بهترین صفحات وب از دیدگاه گوگل هستند. همچنین در بالا و پایین نتایج جستجوی ارگانیک می توان تبلیغات گوگل را مشاهده کرد که با علامت AD یا آگهی مشخص شدهاند.
از آنجایی که همه میدانیم تبلیغات صفحه اول گوگل شرکتهای مشهوری است که همگی خدماتی مشابه برای مشتریهای مورد انتظار ارائه میدهند، با این حال برای هر کاربر گوگل طبیعی است که توجه خود را به طور کامل فقط روی نتایج برتر در جستجوهای ارگانیک متمرکز کند.
البته بیشتر مردم با تبلیغ در گوگل آشنا نیستند و به این ترتیب فهرست نتایج تبلیغاتی که در بالای نتایج ارگانیک قرار دارند، برای این افراد معتبرتر در نظر گرفته میشود.
در سالهای گذشته گوگل سعی کرده است نتایج تبلیغاتی را به نتایج ارگانیک مشابهتر کند، تا نرخ کلیک تبلیغات گوگل بالاتر برود. (که در نتیجه درآمد گوگل بالاتر میرود.)
خوب با همه این چیزهایی که گفتیم نهایتا میخوهیم بگوییم که بالاتر دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل میتواند به افزایش اعتبار برند شما کمک کند.
4- میزان کلیک بالاتر
بیشتر دیده شدن در گوگل ساده است؛ از طریق گوگل میتوانید میزان کلیک بیشتری دریافت کنید. به احتمال زیاد کاربر بر روی نتایج جستجوی بالای صفحه کلیک میکند. بازدیدکنندگانی که از نتایج جستجوی گوگل به سایت شما میآیند ارزشمندتر هستند، چرا که با جستجوی نام محصول یا خدماتی که شما ارایه میدهید، وارد سایتتان شدهاند. بازدیدکنندگان احتمالا به دنبال سفارش محصول باشند. افرادی که معمولا از گوگل وارد سایت شما شدهاند، تقریبا چهار برابر بیشتر از کاربران دیگر در سایت شما میمانند.
حرف پایانی
دیده شدن در صفحه اول سرچ گوگل مزایای متعددی به دنبال دارد. با پیاده سازی استراتژی هوشمندانه سئو و استفاده هوشمند از تبلیغات گوگل باعث بیشتر دیده شدن برند شما خواهد شد.
با استفاده از سئو هزینهها تحت کنترل نگه داشته میشود و شما مجبور نیستید برای هر کلیکی که بر روی تبلیغات شما میشود، هزینه پرداخت کنید. با کمک تبلیغات گوگل هم شما مجبور نیستید برای رسیدن به اولین صفحه گوگل ماهها و سالها صبر کنید. ترافیکی که از سمت گوگل به سایت شما می آید ارزشمندتر است و باعث میشود بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در سایت شما بمانند و صفحات بییشتری از سایت شما را بررسی کنند و احتمال خرید مستقیم هم افزایش پیدا میکند.
قرار گرفتن در اولین صفحه گوگل باعث افزایش شهرت و اعتبار سایت شما میشود. سازمانها هزاران دلار خرج میکنند تا به هدفی در گوگل برسند که به آنها اعتبار دهد. البته تنها بودن در اولین صفحه گوگل باعث شهرت و اعتبار شما نمیشود و بایستی سعی کنید رضایت مشتریان خود را به دست آورند و در نهایت از این رضایت بهره ببرید.