بخشی از افزایش دیده شدن صفحات سایت ها در موتورهای جستوجو و همینطور خزنده های گوگل، مربوط به نحوه لینک سازی داخلی و مرتبط بودن لینک های داخلی در مطالب و پست های شما است. به این لینک ها معمولاً لینک داخلی Internal link گویند. و اگر سایتی شما را لینک کند مثلا ایران وبمستر بیاید وبسایت شما را در این مقاله لینک کند، به آن لینکها اصولا بک لینک Backlinks میگویند و یا همان لینک خارجی و به نحوه ایجاد آن میگویند لینک سازی خارجی (لینک بیلدینگ). این لینک های داخلی میتوانند نقش مهمی در ارتباط بین مطالب و مقالههای سایت شما و همچنین یک عامل مهم در [بهینه سازی داخلی سایت باشد.
البته بک لینک (لینکهای خارج از سایت) هم اهمیت بسیاری دارد ولی ما در این مقاله تمرکز بر روی لینک های داخل سایت داریم.
امیدوارم فرق بین لینک داخلی و لینک خارجی را بدانید هر چند تفاوت های این نوع لینک ها را به شکل جامع اشاره نکردیم ولی اگر سوالی داشتید حتما در نظرات مطرح کنید و ما عاشقانه منتظر شما هستیم تا پاسخهایتان را ارسال کنیم.
* اهمیت لینک سازی داخلی (internal link)
اهمیت: بهینه سازی لینک های داخلی نهتنها به بازدیدکنندگان کمک میکند تا شانس بازدید از سایر صفحات سایت شما در جهت رفع نیازهای خود را داشته باشند؛ همچنین میتوانند به چگونگی حرکت خزندگان موتورهای جست و جو در صفحات سایت شما و دستهبندی آنها نقش موثری را ایفا کنند. پس به شکل خلاصه لینک داخلی باعث بهبود ایندکس شدن آدرس های وبسایت شما در نتایج میشود.
از طرفی یکی از مهمترین سنجش های تعامل کاربران “بانس ریت” است و شما هر چه بانس ریت کمتری داشته باشید میتوان تقریبا نتیجه گرفت که لینک سازی داخلی خوبی دارید. آیا آشنایی با فاکتور مهم بانس ریت دارید؟ مقاله بانس ریت چیست ما را حتما مطالعه کنید.
نکته مهم: توجه داشته باشید که با افزایش سرعت سایت میتوانید کمک زیادی به راحتتر ایندکس شدن مطالب سایت کنید و همچنین با این عمل باعث رضایت بیشتر و بهبود تجربه کاربری یا همان User Experience در بین بازدیدکنندهها شوید.
از طرفی وقتی یکی از بدترین اشتباهها در لینک سازی داخلی، لینک کردن بیش از حد به صفحه اصلی است. و یا وقتی مقالههای یک سایت را بررسی میکنیم لینکهای داخلی مقالات جدید بیشتر از لینک های داخلی مقالههای قدیم است. و این نوع استراتژی بد در سئو که ناخواسته صورت میگیرد قدرت لینک سازی داخلی را نشان نمیدهد و صرفا انگار فقط از اسم لینک داخلی استفاده شده است.
در این مقاله به ۱۰ مورد از موثرترین رازها درباره کارکرد لینک داخلی از پایه تا حرفه ای بهمنظور بهبود سئو داخلی با ایجاد لینک سازی اصولی بر روی سایت شما، توسط ایران وبمستر معرفی میگردد.
- تاثیر تعداد مطلب در لینک سازی داخلی
- یکی از مهمترین جنبهها در ساخت لینک های داخلی و ایجاد یک استراتژی در ساخت لینک در وهله اول داشتن مطالب باکیفیت است.
بسیاری از کارشناس های سئو این مورد را یکی از مهمترین فاکتورها برای لینک سازی داخلی به شکل اصولی میدانند که به سادگی به شما امکان ساخت لینک های داخلی را میدهد.
مطالب بیشتری که شما تولید میکنید در توسعه کیفیت قسمتهایی که برای شما اهمیت بیشتری دارد؛ مناسبتر است. قبل از اینکه شما شروع به برقرار ارتباط بین مطالب نمایید به مشخص کردن یک استراتژی قوی احتیاج دارید. این استراتژی میتواند در بهبود پتانسیل کیفیت لینک های داخلی بهکاربرده شود.
استراتژی در تولید محتوا و مطالب یعنی چه؟ یعنی داشتن یک برنامه قوی و منظم برای تولید محتوا و آنکه بدانید ماه بعد چه چیزی قرار هست تولید شود و قرار است چه نوع استفاده ای شود و توسط چه کسی تولید میشود و چه زمان مناسبی انتشار پیدا میکند. - لینک دادن به مهمترین مطالب در صفحه اصلی
- لینک دادن به مهمترین و محبوبترین مطالب در صفحه اصلی یک مزیت برای نگه داشتن بازدیدکننده و سئو سایت است که تاثیری مستقیم در بهبود نرخ دفع کاربری دارد. یکی از بخشهای بزرگ در ترافیک سایت شما بازدید از صفحه اصلی سایت شما میباشد، با داشتن این لینک های مناسب در صفحه اصلی یا صفحات لندینگ پیج میتوانید دید کاربر را تشویق به باز کردن آن نماید.
این صفحات محبوب و مرتبط را میتوان با ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس مشخص نمود. صفحاتی که بیشترین بازدید و طولانیترین مدت زمان متوسط را دارند بهترین انتخاب برای لینک سازی داخلی و ایجاد لینک داخلی به شکل اصولی و کاربرپسند را دارند.
اگر برای شما ابزار قدرتمند گوگل آنالیتیکس جذاب است حتما لینک آموزش گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید.
2. لینک سازی متنی
-
در اغلب موارد لینک هایی که درون یک متن وجود دارند ترجیح داده میشوند به لینک هایی که بهتنهایی قرار دارند. چرا؟
به این خاطر که این لینک ها توسط موارد متنی احاطهشده است. نمونه همین نوع لینکها را میتوانید در همین مقاله ایران وبمستر مشاهده کنید. این مورد به موتورهای جستجو نظیر گوگل کمک میکند تا متن قبل و بعد از لینک را بهعنوان معیاری جهت مرتبط بودن لینک به آن متن در نظر بگیرند. همچنین میتوان کلمات کلیدی را به این شکل داخل متنها لینک دار کرد (البته به شکل اصولی، نه به شکل اسپم وار).
با این روش کلمات کلیدی با لینک های داخلی کمک میکند تا در ذهن بازدیدکننده بهتر جا بگیرد. گوگل این متنها را در جهت کاهش تعداد لینک های اسپم در نمایش جستجوها ردیابی میکند.
پس به این دلیل، اگر شما میخواهید امتیاز خوبی در نتایج موتورهای جستجو بگیرید؛ باید در نحوه لینکدهی داخلی مطالب سایت خود توجه ویژه داشته باشید و لینک های ایجاد شده در پست های شما باید مرتبط با موضوع و به شکل اصولی در متنها درج شوند. - لینک سازی به تعداد مناسب
3.هر بار که شما لینکی را ایجاد میکنید میزان اعتباری به صفحه لینک شونده ارائه میدهید*. و اگر مثلا من از صفحه اول تعدادی لینک را به یک صفحه خاص با موضوع خاص بدهم از نگاه موتورهای جستجو اعتبار کلی لینک صفحه اول را به آن موضوع خاص دادهام (البته توجه داشته باشید که اعتبار صفحه با اعتبار لینک های خارجی اون صفحه جدا است، هر چند مقدار آنها به هم وابسته هستند).
پس از آنجا که با هر لینک میزانی اعتبار ارائه میشود باید تعداد لینکها را در سطح مناسب نگه داشت به دور از روشهای اسپم و سئو سیاه کار کرد. زیادهروی در هر کاری بد است.
ازنقطهنظر بصری، تعداد لینک داخلی زیاد طبیعتا میتواند باعث گیج کردن بازدیدکننده هم شود. اکثر مردم به دنبال مطالب باکیفیت در یک سایت با ساختار داخلی مناسب هستند. در یک صفحه با لینک سازی زیاد برای یک بازدیدکننده میتواند گیجکننده و یا خواندن آن مقاله را سخت و طولانی کند.
هیچگاه در ساخت لینک داخلی سایت خود زیادهروی نکنید!!! مخصوصا دوستانی که وبسایت خود را با وردپرس ساخته اند به کمک افزونههای اتومات لینک سازی داخلی به صورت زیادی در حال ساخت و ایجاد لینک به صورت داخلی هستند که باعث اثر منفی میشود. به اندازه لینک بسازید. هر چیزی اندازه دارد، حتی چیزهای خوب!
4. افزایش اعتبار در لینک سازی داخلی
- بهتر است از یک مجموعه صفحات کوچکتر برای ایجاد لینک به قسمتهای مهمتر استفاده کنید. این کار به بهبود اعتبار صفحات در هنگام جستجو در نتایج کمک میکند. ایجاد یک مسیر منطقی با لینک سازی بین مطالب سایت هم به برای کاربران کمک میکند و همینطور به موتورهای جستجو در جهت خزیدن و ایندکس کردن مطالب شما تاثیر میگذارد.
برای مثال : شاید شما بخواهید به یک صفحه اعتبار بیشتری بدهید. شما میتوانید یک قسمت جدید (حال در قالب پست یا صفحه یا هر متنی در هرجایی از سایت) که مرتبط با صفحه موردنظر است را ایجاد نمایید. هنگامیکه شما یک لینک داخلی از این مطلب جدید به صفحه موردنظر میدهید؛ اعتبار آن صفحه شروع به افزایش میکند.
البته همیشه هم به این صورت نیست.
2. به اشتراک گذاری اعتبار صفحات
- برخی از سئوکاران معتقدند لینک سازی از یک صفحه محبوب به یک مطلب پایین یکی از بهترین راهها برای اشتراک اعتبار و بهبود آن مقاله پایین است.
برای مثال: یک لینک داخلی از یک صفحه با ۱۰۰ بازدید در روز به یک صفحه دیگر با یک یا دو بازدید در ماه باعث افزایش نمایش صفحه دوم میشود.
این کار بسیار فوقالعاده است، اگر شما مطالبی داشته باشید که در سایت شما فراموششده باشد و در عمق سایت شما ناپدیدشده باشند. موتورهای جستجو فقط در صفحات وب سلسله مراتبی کار خزیدن را انجام خواهند داد. رباتهایی که صفحات اعتبار پایین را از طریق صفحات محبوب میخزند نوید احتمال ایندکس کردن آن صفحات را میدهند و این امر میتواند در بهبود صفحات بااعتبار پایینتر نیز کمک شایانی کند.
2. ارزش افزوده لینک داخلی
- نحوه لینک سازی داخلی که شما در سایتتان در پیش میگیرید باید بر اساس ارزشی که برای خواننده دارد باشند.
برای مثال، یک لینک به یک مطلب با توضیحات و جزییات بیشتر به یک موضوع نسبت به توضیحات مختصر بهتر است. بهتر است شما به خوانندگانتان چیزهایی را بدهید که به دنبال آن هستند.
موتورهای جستوجو نظیر گوگل تمرکز خودشان را بهجای کمیت بر روی کیفیت گذاشتهاند. بسیاری از الگوریتمهای مورداستفاده در موتورهای جستجو همانند الگوریتم پاندا یادآور این است که چگونه کاربر سایت را بازدید میکند. بجای تمرکز بر روی اینکه موتور جستوجو را به صفحات خاصی هدایت کنیم بهتر است این را در نظر بگیریم که اگر ربات گوگل یک انسان بود چگونه صفحات را بازدید میکرد.
2. چرخه طبیعی در سایت
- چگونه یک استراژی مناسب در ساخت لینک سازی داخلی داشته باشیم؟
شاید داشتن یک چرخه مناسب کمی بتواند به این سوال پاسخ بدهد. در بحث بهینه سازی لینکهای داخلی وبسایت که شما انجام میدهید میتواند یک چرخه در سایت از یک صفحه به سایر صفحات باشد. در بهینه سازی اصولی در داخل سایت نیاز به یک انتقال یکپارچه از صفحه اصلی به سایر صفحات به شکل اصولی محسوس است.
به فهرست کتابها توجه کنید، ارتباطات بین فصلهای یک کتاب همانند چرخهای طبیعی در آن کتاب است. اگر شما خواننده را از فصل اول به فصل ده لینک کنید خواننده شما قسمت بزرگی از موضوع اصلی را گم خواهد کرد. هر لینک متوالی باید بازدیدکننده را از یک تفکر گمراه و گنگ به یک تفکر هدایتکننده و منطقی راهنمایی کند.
رعایت چرخه طبیعی و ساخت لینک داخلی مناسب میتواند فردی که در مرور صفحات گیج شده است را برای بازدیدهای بعدی نگه دارد که این موضوع کمک شایانی به بهبود نرخ پرش کاربر میکند. و قطعاً شما نمیخواهید لینکهای سایتتان متفرق یا پراکنده به نظر برسد. - متن صحیح انکر لینک داخلی (Anchor Text)
- مهم: انکر (anchor) یک متن است که در یک لینک به شکل عنوان استفاده میشود. گاهی بعضی از افراد با داشتن افکار سئو سیاه یا نداشتن دانش کافی و صحیح انکر تکست هایی گول زننده ایجاد میکنند. روشهای مختلفی برای ایجاد انکر تست با توجه به توسعه و نوع فعالیت سایت شما میتواند استفاده شود.
بسیاری از مردم به انکرتکست های کلی و معروف نظیر ”اینجا کلیک کنید“ یا ”بیشتر بخوانید“ اعتماد میکنند. یکچیزی که شما باید نسبت به آن محتاط باشید تطبیق لینک داخلی با کلمات کلیدی است. در بسیاری از موارد گوگل سایتها را به خاطر این عمل جریمه میکند. برای مثال ؛ شما نمیتوانید لینک سازی های خود را با کلمه ”طراحی سایت“ بهعنوان ادامه مطلب قرار دهید درصورتیکه همین کلمه در کلمات کلیدی در آن مقاله نیز استفادهشده باشد.
البته این موارد بسیار پیچیده و سخت است که ما گاهی در کلاسهای خصوصی سئو ساعت درباره آن گفتگو میکنیم.
2. اهمیت رنگ لینک
- بعضی از کارشناس های سئو تاثیر رنگ را روی کلیک و یا عدم کلیک بازدیدکننده بر روی لینک داخلی تصدیق میکنند. لینک ها احتیاج دارند که واضح و آشکار باشند و برای کاربران الهامبخش باشند و شما نمیخواهید که لینک ها به متن عادی شما شباهت داشته باشند، چرا که این موضوع میتواند حتی بر روی تجربه کاربری اثری منفی ایجاد کند.
ازنظر موتورهای جستوجو رنگ لینک ها اصلا مهم نیست .از دیدگاه خزندههای وب ؛ هر رنگی خوب است. میزان مربوط بودن لینک به متن است که موتورهای جستجو نظیر گوگل و بینگ به دنبال آن هستند.
توجه داشته باشید هر روش غیرمنطقی همانند تطبیق کردن رنگ متن لینک با بکگراند یا مخفی کردن لینک ها به هر شکلی باعث بالا بردن خطر پنالتی شدن سایت در گوگل میشود. روشهای گفتهشده ترفند نیستند بلکه بهعنوان سئو سیاه و جز فاکتورهای اسپم (سئو غیراخلاقی) در بهینه سازی سایت یاد میشود.
جمعبندی لینک سازی داخلی
نحوه صحیح لینک سازی داخلی یکی از آسانترین و جز مهمترین روشها برای بهبود سئو داخلی و همچنین سئو خارجی است.
هرچند که ممکن است خستهکننده به نظر برسد اما سرمایهگذاری در سایت است. با اضافه کردن هر قسمت جدید در سایت، پستها و صفحات مهمتان را به خاطر داشته باشید، ممکن است مرتبط به موضوعی که در حال نوشتن هستید باشند. شما میتوانید با سرعت بیشتری با اضافه کردن لینک به هدفهای خود در سایت برسید.
فقط مطمئن شوید این کار را بیشازحد انجام ندهید چراکه میتواند بهجای داشتن تأثیر مثبت، تأثیر منفی در سئو سایت داشته باشد. هرچند انجام دادن این روش به شکل اصولی کمک بزرگی به بازدیدکننده و هم به موتورهای جستجو در پیمایش راحتتر صفحات سایت میکند.
کاربرانی هم که سایت خود با با وردپرس طراحی کردن یک سری قابلیت ها دارن که میتواند به کمک لینک داخلی در وردپرس بپردازد. مثلا افزونه یوست پیشنهاد لینک داخلی میدهد و یا یک سری افزونه برای وردپرس وجود دارد که کمک میکند تا شما به صورت اتوماتیک لینک سازی داخلی را بسازید.