10 نکته اساسی برای بهینه سازی تصاویر اینفوگرافیک

بهینه سازی تصویر چیست؟
خب حتما در مورد بهینه سازی وبسایت و محتوای بلاگ برای موتور جستجو (سئو) شنیده اید. این اقدام شامل بهینه سازی محتوا حول محور یک کلیدواژه است تا وب سایت شما به شکلی استراتژیک، در هنگام جستجو آن عبارت، در لیست نتایج موتور های جستجو قرار بگیرد.

بهینه سازی تصویر نیز هدف اصلی اش کمک به وبسایت شما برای قرار گرفتن در جایگاهی بالاتر در صفحه نتایج جستجو است. با این حال، تمرکز کمتری بر روی کلیدواژه دارد – به غیر از متن جایگزین – و تمرکز اصلی بر اندازه و سرعت لود شدن تصویر است.

10 نکته کاربردی برای بهینه سازی تصاویر اینفوگرافیک

1. از اینفوگرافیک های اورجینال و با کیفیت استفاده کنید
استفاده از اینفوگرافیک های عالی و با کیفیت، یکی از تکنیک ها برای سئو تصاویر است که کمک می کند تا وبسایت و محتوای وبلاگ شما در موتور های جستجو محبوب، دیده شوند.
وقتی شما به کاربران یک اینفوگرافیک که به زیبایی طراحی شده است را نشان می دهید، در واقع ماهیت و حرفه ای بودن برند خود را به نمایش می گذارید.

اگر شما در سایت خود از اینفوگرافیک های سایر وبسایت ها استفاده می کنید، باعث خواهید شد که وبسایت شما زیادی معمولی به نظر بیاید. به علاوه، مخاطب ممکن است با دیدن اینفوگرافیک به یاد وبسایت اصلی که آن را طراحی کرده است بیفتد. می توان گفت یک شرایط باخت – باخت است.

برای اینکه جایگاه بهتری در گوگل و سایر موتور های جستجو بدست آورید، برای ایجاد اینفوگرافیک های اورجینال و با کیفیت وقت بگذارید.

با استفاده از اینفوگرافیک ها، چارت ها و گراف های اورجینال که توسط یک طراح ایجاد شده اند، بازدید کننده را مجاب کنید که شرکت شما منحصر به فرد و معتبر است.

image

اگر بودجه محدودی برای راه اندازی وبسایت خود در نظر گرفته اید می توانید با استفاده از ابزار های مناسب، بدون نیاز به استخدام طراح، شخصا اینفوگرافیک های با کیفیت طراحی کنید.

2. برای اضافه کردن اینفوگرافیک ها دلیل داشته باشید
اینفوگرافیک ها ابزاری عالی برای بیان بهتر یک نکته و درک راحت تر آن از جانب مخاطب هستند. افزودن اینفوگرافیک به متن، همچنین باعث می شود که به داده خود جلوه بصری ببخشید و چشمان خواننده نیز پس از خواندن متنی طولانی کمی استراحت کند.

در حالی که ممکن است وسوسه شوید که تعداد زیادی اینفوگرافیک در داخل یک صفحه قرار دهید تا سئو مربوط به تصاویر و نتیجتا جایگاه سایت خود را در گوگل بهبود ببخشید، این کار می تواند سرعت لود سایت شما را بسیار کم کند و بر عکس به جایگاه سایت شما در لیست نتایج گوگل ضربه بزند.

در عوض نهایتا 2 الی 3 اینفوگرافیک را در این قسمت ها از پست خود قرار دهید: یک اینفوگرافیک خلاصه در میانه یک متن طولانی پر از اطلاعات، و یا در انتهای هر پست یک اینفوگرافیک که در بردارنده تمام نکات گفته شده است.

3. از نوع فایل صحیح استفاده کنید
یکی از جنبه های مهم بهینه سازی تصاویر برای سئو، به ویژه اینفوگرافیک ها، آشنایی با سه نوع از رایج ترین انواع فایل تصویری است. که عبارت اند از: JPEG ، GIF و PNG.

JPEG (یا.jpg )، رایج ترین نوع این فایل ها است و معمولا هم وقتی یک اینفوگرافیک یا تصویر را از یک وبسایت دانلود می کنید فرمت آن JPEG است.

حجم این نوع از فایل را می توان به میزان قابل توجهی کاهش داد و در عین حال کیفیت تصویر را حفظ کرد. به منظور بهینه سازی سرعت لود، بهتر است که بیشتر اینفوگرافیک های شما در قالب JPEG ذخیره شوند.

از فرمت GIF برای تصاویری استفاده می شود که رنگ هایی ساده تر یا همانطور که احتمالا می دانید، حالت انیمیشن یا تکرار تصویر دارند. وضوح تصاویر با فرمت GIF پایین تر است که به خاطر همین ویژگی برای آیکون ها و تصاویر تزئینی ( که بیان مطلب ندارند) مناسب تر هستند.

آخرین فرمت PNG است. این نوع از فایل وضوح تصویر بیشتری نسبت به GIF دارد و نکته مهم اینکه حجم فایل بیشتری نسبت به JPEGدارد. با توجه به نکات گفته شده بهتر است که اینفوگرافیک های خود را با فرمت JPEG ذخیره کنید.

در صورتی که امکان استفاده از فرمت JPEG را ندارید، فایل PNG را به جای PNG-24 با فرمت PNG-8 ذخیره کنید تا کیفیتی متناسب با حجم آن داشته باشد.

4. اندازه فایل تصویر اهمیت دارد
اندازه فایل و اندازه تصویر، دو ویژگی متفاوت اما به هم مرتبط هستند. هر چه اندازه ی یک تصویر (یا اینفوگرافیک) بزرگتر باشد، به احتمال زیاد اندازه فایل آن هم بزرگتر خواهد بود.

اگر چه همیشه اینگونه نیست. ممکن است شما یک اینفوگرافیک در ابعاد کوچک داشته باشید، اما حجم فایل آن از تصویری که ابعاد بزرگتری دارد، بیشتر باشد. برای کسب اطمینان، جزئیات فایل تصویر را چک کنید تا بدانید چگونه آن را بهینه سازی کرده و بهترین شیوه را برای سئو اتخاذ کنید.

نیازی به گفتن نیست که وبسایت ها و صفحاتی که اندازه فایل تصویر آن ها بالا است، دیرتر لود می شوند چرا که مرورگر شما باید اطلاعات بیشتری را رندر کند. برای افزایش سرعت لود صفحه، حتما تصاویر باید بهینه سازی شوند.

بعد از ذخیره کردن اینفوگرافیک خود، از یک نرم افزار کم حجم کننده تصاویر مانند compressjpeg.com (برای JPEG) یا tinypng.com استفاده کنید تا در عین حال که کیفیت تصویر حفظ می شود، سایز فایل کاهش یابد.

5. از کپشن استفاده کنید
یک روش بهینه سازی تصویر که به راحتی نادیده گرفته می شود افزودن کپشن به تصاویر است مخصوصا در تصاویری که نیازمند توضیح هستند.

خوانندگان مقالات وبسایت شما ممکن است حتی متن پست را نخوانند، اما احتمالا به طور سطحی از آن رد می شوند و تصاویر آن را می بینند و کپشن تصاویر را می خوانند.

در مورد اینفوگرافیک ها نیز، می توانید با افزودن کپشنی به پایین تصویر، به خواننده بگویید که چه داده ای در این تصویر ارائه شده است. افزودن کپشن همچنین می تواند خواننده را ترغیب به خواندن مقاله کند.

6. متن جایگزین تصویر خود را بر اساس معیار های سئو ایجاد کنید
افزودن متن جایگزین (ALT) یک قدم اساسی در بهینه سازی تصاویر، به ویژه اینفوگرافیک ها، برای سئو محسوب می شود. متن جایگزین به متنی گفته می شود که در مکان تصویر اصلی به نمایش در می آید (معمولا در مواردی که کاربران اختلال بینایی دارند و سیستم به طور اتومات متن را برای آن ها می خواند، یا در مواردی که تصویر به درستی در صفحه لود نمی شود.) همچنین اگر موس خود را بر روی تصویر ببرید، متن جایگزین به نمایش در می آید.

متن جایگزین، روشی ساده اما کارآمد در بهبود سئو سایت است، مخصوصا اگر با اینفوگرافیک های ارزشمند و زیبا همراه شده باشد. افزودن کلیدواژه های مرتبط به متن جایگزین اینفوگرافیک، شانس نمایش آن را در زبانه تصاویر نتایج جستجو گوگل، افزایش می دهد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است که از کلیدواژه های طولانی تر استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر اینفوگرافیکی را در مورد فروش محصولات اپل آپلود کرد باشید، به عنوان متن جایگزین ممکن است عبارت “اطلاعات فروش محصولات اپل” را انتخاب کرده باشید. اما اگر می‌خواهید این تصویر را بیشتر بهینه سازی کنید، اشاره کنید که اطلاعات مربوط به چه سالی هستند – مثلا “اطلاعات فروش محصولات اپل در سال 2020”.

image

7. یک نقشه سایت برای تصاویر به وبسایت خود اضافه کنید
یک نقشه سایت برای تصاویر همان طور که از نامش پیدا است یعنی یک نقشه سایت اما برای تصاویر. یک نقشه سایت ایجاد کنید که تمام تصاویر مهم وبسایت شما را در یک مکان به نمایش بگذارد.

این کار چون به موتور های جستجو نشان می دهد که شما در سایت خود از تصاویری استفاده کرده اید – به ویژه اینفوگرافیک ها – که ممکن است آن ها را شناسایی نکرده باشند، در بهبود کلی سئو تصاویر موثر خواهد بود.

در نتیجه، موتور های جستجو می توانند اینفوگرافیک ها و تصاویر بیشتری را از وبسایت شما شناسایی کنند و به طبع شانس آن ها برای نمایش در جستجو های تصویری مرتبط بالا تر می رود.

به این منظور می توان با استفاده از جاوا اسکریپت یک فایل به نام “image-sitemap.xml” را به سایت افزود. اگر از WordPress استفاده می کنید، می توانید از Google XML Sitemap for Images استفاده کنید.

8. از تکنیک لود آهسته (LAZY LOADING) استفاده کنید
یک نکته که ممکن است در مورد بهینه سازی تصاویر ندانید این است که: گوگل به صفحاتی که سرعت لود بالاتری دارند، جایگاه بهتری می دهد و یک اقدام کارآمد برای لود سریع تر صفحات استفاده از تکنیک لود آهسته است.

به این معنی که تصاویر در وبسایت شما زمانی لود می شوند که کاربر به سمت پایین اسکرول کرده و به قسمتی که این عکس ها قرار دارند بروند. تکنیک لود آهسته برای اینفوگرافیک هایی با اندازه بزرگ بسیار مناسب است بویژه آن هایی که در میانه یا انتهای یک پست معمولا قرار می گیرند.

برای پیاده سازی این تکنیک با مسئول وبسایت خود صحبت کنید تا اسکریپت لود آهسته را به سایت اضافه کند. اگر از WordPress استفاده می کنید، می توانید این تنظیمات را از free Jetpack plugin فعال کنید.

9. از تصاویر کوچک (THUMBNAILS) استفاده نکنید
تصاویر کوچک می توانند استراتژی بهینه سازی تصویر شما را بی ثمر کنند. وقتی تصاویر کوچکِ بیش از حدی در یک صفحه وجود داشته باشند – مانند تصاویر کوچکی که در قسمت پست های مرتبط قرار می گیرند – سرعت لود صفحه بشدت کاهش پیدا می کند.

شاید وسوسه شوید که بخشی از اینفوگرافیک های خود را تبدیل به تصاویر کوچک کنید. اما قبل از آن به تاثیری که این تصاویر کوچک می توانند بر سرعت لود صفحه بگذارند، فکر کنید.

اگر ممکن است کلا از تصاویر کوچک استفاده نکنید. اما اگر مجبور به استفاده هستید، کمی از کیفیت تصاویر بکاهید تا از اندازه فایل تصاویر کم شود و سرعت لود سفحه افزایش یابد.

در نهایت اینکه، 47% از کاربران انتظار دارند که صفحات وب ظرف 4 ثانیه یا کمتر لود شوند وگرنه از سایت خارج خواهند شد. این اتفاق می تواند به معنای خسارت و از دست دادن مشتری باشد که هزینه ای سنگینی است که بابت زیبایی صفحه خواهید پرداخت. کیفیت تصاویر تا این حد ارزش ندارد.

10. عملکرد تصاویر خود را در موتور های جستجو ارزیابی کنید
اگر می خواهید ببینید که سایت شما از نظر سئو تصاویر چه عملکردی دارد، در گوگل سرچ کنسول یک بررسی عملکرد تصاویر در هنگام جستجو، انجام دهید.

وارد قسمت property سرچ کنسول شوید، به قسمت گزارش عملکرد (Performance Report) بروید، سپس عکس مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی گزینه ی Apply کلیک کنید. سپس گزارشی در رابطه با تعداد دفعات نمایش، کلیک، صفحات، کشور ها و دستگاه هایی که در آنها تصویر مورد نظر به نمایش در آمده را مشاهده خواهید کرد.

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت این است که سرچ کنسول اطلاعات جداگانه ای برای هر عکس در اختیار شما نمی گذارد و تنها نام صفحه یا نام هاست مکانی که این تصاویر در آن قرار دارند را می بیند. گوگل سرچ کنسول بین تصاویر متعدد موجود در یک صفحه تمایز قائل نمی شود.

اگر می خواهید به طور مجزا عملکرد اینفوگرافیک های خود را مشخص کنید، از هر پست یک یا نهایتا دو تصویر یا اینفوگرافیک را انتخاب کنید تا نتایج دقیق تر باشند.

بهینه سازی تصاویر اینفوگرافیک برای سئو: یک اقدام ضروری برای بهبود کلی نمایش صفحات در لیست نتایج جستجو

سئو تصاویر تا کنون پیشرفت زیادی داشته است. در حالی که ممکن است کاری کسالت بار برای کسب اطمینان از قرار گرفتن سایت شما در جایگاه خوبی در موتور های جستجو مانند گوگل، به نظر بیاید، بهینه سازی تصاویر برای سئو در دراز مدت با افزایش ترافیک ورودی سایت، ثمره آن تلاش ها را نشان خواهد داد.

یک راه آسان که همزمان بتواند جایگاه سایت را در موتور های جستجو بهبود ببخشد و هم اعتبار و حرفه ای بودن برند شما را نشان دهد، استفاده از اینفوگرافیک ها در خلال پست های شما است.

خیلی از این مراحل بهینه سازی را فقط کافی است یک بار انجام دهید و در طول زمان تاثیرش را بر جایگاه سایت خود خواهید دید. این تکنیک های بهینه سازی تصاویر، اقداماتی کوچک اما قدرتمند هستند که به شما کمک می کنند جایگاه سایت خود را بهبود ببخشید.

3 Likes