آیا گوگل ادز رتبه سئو را بهبود می دهد؟

از زمانی که گوگل رهبر بازار موتورهای جستجو شده، این سوال در ذهن تمام بازاریابان به وجود آمده است:

آیا گوگل ادز در رتبه سئو تاثیر دارد؟
این سوال به مدت طولانی بین بازاریابان متعددی مورد بحث قرار گرفته و شایعاتی درباره درست بودن آن منتشر شده.

اما چه کسی درست می گوید؟ آیا واقعا گوگل ادز رتبه سئو را بهبود می دهد، یا یکی دیگر از شایعه های رایج سئو است؟

ما این مقاله را تولید کردیم تا به این سوال مبهم پاسخ روشنی بدهیم و به شما می گوییم که تبلیغات گوگل در بهبود رتبه سئو تاثیر گذار نیست .

قبل از اینکه تاثیر گوگل ادز در سئو را بررسی کنیم، اجازه دهید تاریخچه آن را مرور کنیم.

تاریخچه گوگل ادز
قبل از گوگل ادز که در گذشته با نام گوگل ادوردز شناخته میشد، گوگل کاملا یک موتور جستجوی ارگانیک بود. در موضوعات جستجو شده قبل از سال 2000 (که گوگل ادز منتشر شد) هیچ نتیجه تبلیغاتی دیده نمیشد.

این به بازاریابان اجازه میداد در یک سطح یکسان با رقبای خود برای سئو داخلی، محتوا و بک لینک رقابت کنند. اما زمانی که گوگل ادز منتشر شد، همه چیز تغییر کرد.

وب سایت هایی که نمی توانستند با سئو خودشان را در نتایج بالای جستجو قرار دهند، این کار را به سادگی با پرداخت هزینه ای به گوگل انجام می دادند. این موضوع به سرعت برای بازاریابان به سوال تبدیل شد. چه اتفاقی برای شرکت ها و وب سایت هایی می افتد که پول نمی دهند؟ آیا با آنها به طور برابر با شرکت هایی که پول می دهند، رفتار می شود؟

باید بدانید که شایعات از همینجا آغاز شد. متاسفانه پس از 20 سال که گوگل ادز منتشر شده، برخی افراد بر این باورند که تبلیغات گوگل ادز روی نتایج ارگانیک تاثیر می گذارد.

ما اصلا دوست نداریم دیگران را ناامید کنیم، اما این افراد اشتباه می کنند.

دلایل آن را در ادامه می خوانید.

چرا گوگل ادز روی رتبه سئو تاثیر نمی گذارد؟
زمانی که شما به تکنیک های دیجیتال مارکتینگ در صنعتی فکر می کنید، هنوز در ابتدای راه هستید. 10 سالی می شود که دیجیتال مارکتینگ با کمک شبکه های اجتماعی و پیشرفت هایی در تکنولوژی رشد کرده است.

به این معنی است که با هر بخش در حال رشد، همیشه افراد بی تجربه ای هستند که وارد یک صنعت می‌شوند. و با این همه کم تجربگی و مطلع نبودن ها، برخی مفاهیم می توانند باعث ایجاد سوءتفاهم شوند.

چرا گوگل ادز باید روی رتبه سئو تاثیر بگذارد؟ گوگل صراحتا به این سوال پاسخ داده تا سردرگمی ها کمتر شوند.

گوگل هم این را تائید کرده!

اولین و اصلی ترین دلیلی که گوگل ادز رتبه سئو را بهبود نمی دهد این است که گوگل هم این مساله را تائید کرده است.

آنها این موضوع را در مقاله ای به اشتراک گذاشته اند:

“اجرای کمپین تبلیغاتی گوگل ادز با توجه به شایعات و ادعاها به رتبه سئو شما کمک نمی کند.”

علاوه بر آن، “دنی سولیوان” یکی از اعضای تیم سرچ گوگل، همچنین در یک توئیت تائید کرد که سرچ گوگل کاملا از گوگل ادز جدا است. یعنی هیچ متریک و داده ای از گوگل ادز در نتایج ارگانیک تاثیری ندارد.

اگرچه نیاز نیست به هرچیزی که “گوگل یا جان مولر” می گوید اعتماد کنید، اما دلایل بسیاری وجود دارد که در این موضوع شما باید به گوگل اعتماد کنید.

قوانین رقابتی
فقط برای لحظه ای در نظر بگیرید که دامنه یا کسب و کاری، تبلیغات گوگل ادز را اجرا کند و رتبه سئو آنها بهبود یابد! نه تنها باعث می شود گوگل موتور جستجوی ناامیدانه به نظر برسد، بلکه می تواند مشکلات حقوقی بسیاری برای آنها به همراه داشته باشد.

همچنین، این مساله نه تنها باعث می شود قوانین ضد انحصاری آمریکا را نقض کند، بلکه ممکن است باعث نقض قوانین رقابت اتحادیه اروپا شود که منجر به پیگرد قانونی از بزرگترین کشورهای جهان می شود. به نظر شما گوگل چنین ریسکی را انجام می دهد؟

اما چه می شود که لیستی از کلمات وب سایت ها را در صورت دریافت هزینه در نتایج صفحه اول خود نمایش دهد؟ این دقیقا همان کاری است که انجام می دهند!

گوگل ادز به صورت مستقیم روی رتبه بندی ارگانیک تاثیر نمی گذارد
ممکن است برخی معتقد باشند که بعد از سرمایه گذاری در گوگل ادز، رتبه ارگانیک آنها بهبود یافته است. ممکن است شما سرمایه گذاری انجام دهید، اما این امکان وجود دارد که رقیبتان مبلغ بیشتری پیشنهاد داده باشد. پس رتبه ارگانیک او از شما بالاتر است. بر اساس مقاله ای که Moz منتشر کرده:

هیچ کدام از آنها حقیقت ندارند. قوانین و محافظت های بسیاری در این مسیر وجود دارد. در گوگل دیوار بزرگی نتایج ارگانیک و پولی را از هم جدا می کند. تمام کسانی که در بخش رتبه دهی ارگانیک گوگل کار می کنند، اجازه نمی دهند که گوگل ادز به صورت مستقیم روی رتبه بندی تاثیر بگذارد.

طبق گفته “رند فیشکین” که مقاله Moz را نوشته:

معتقدم که تبلیغات پولی به طور مشخص روی ترافیک مستقیم سایت تاثیر می گذارد. نظر من این است که گوگل این ترافیک را در نظر نمی گیرد یا سیگنال های مرتبط را در الگوریتم رتبه بندی خود اعمال نمی کند.

کلیک های تبلیغاتی ممکن است رتبه ارگانیک را بهبود دهند

فردی که جستجویی انجام می دهد و تبلیغی در نتایج مشاهده می کند، احتمال کمتری دارد که روی آن نتیجه پولی کلیک کند.

میانگین کلیک تبلیغات پولی ممکن است برخی موارد را بهبود دهند. اگر کسی روی تبلیغات پولی کلیک کند، ممکن است بخواهد اطلاعات سایت را بخواند، و حتی ممکن است به آن لینک بدهد. همچنین این امکان وجود دارد که در صفحه ای از آن برند صحبت کنند یا در شبکه های اجتماعی این کار را انجام دهند.

تمامی این موارد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می توانند روی رتبه ارگانیک تاثیر داشته باشند. بنابراین اگر میزان تعامل افزایش یابد، به خصوص بازدید مستقیم از وب سایت که باعث می شود کسی بخواهد اطلاعات آن را بخواند یا به اشتراک بگذارد، می تواند روی بهبود نتایج کمک کند.

توجه داشته باشید که این موارد در برخی از موضوعات پر جستجو برای وب سایت هایی که موارد با ارزش و مفید ارائه می کنند دیده شده اند.

رایج ترین سوءتفاهم
اما این شایعه چگونه قدرت گرفت؟ چرا برخی افراد معتقدند که اجرای کمپین گوگل ادز روی بهبود رتبه سئو آنها تاثیر گذار است؟

به عقیده ما، این افراد دچار سوتفاهم و سردرگمی شده اند. البته این سردرگمی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مانند:

بروز رسانی های گوگل

یکی دیگر از دلایلی که مردم معتقدند گوگل ادز روی سئو تاثیر گذار است، به بروز رسانی های معمول گوگل مربوط می شود.

هر کسی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند، می‌داند که گوگل به طور معمول بروز رسانی های متفاوتی را روی موتور جستجو انجام می دهد.

با توجه به گفته “گری ایلس”، آنها حداقل 3 بروز رسانی در طول روز انجام می دهند. این برخلاف آپدیت های هسته ای است که تعداد کمی از آنها در سال اجرا می شوند. لازم به ذکر است که 99 درصد از بروز رسانی های کوچک هیچگاه اعلام نمی شوند.

بنابراین اگر کسی تبلیغات گوگل کسب و کار خود را متوقف کند و رتبه او کاهش یا افزایش داشته باشد، این ممکن است فقط به دلیل بروز رسانی های معمول باشد؟

بدون دانستن اینکه آیا هنگام متوقف کردن تبلیغات، به روز رسانی گوگل رخ داده است چگونه کسی می تواند مطمئن باشد که توقف تبلیغات بر رتبه بندی تاثیر داشته است؟ این یک مثال کلاسیک از همبستگی به معنای علیت نیست.

تحلیل و تجزیه غلط آنالیتیکس
یکی دیگر از دلایلی که ممکن است افراد فکر کنند گوگل ادز در بهبود رتبه سئو تاثیر می گذارد، این است که آنها اطلاعات آنالیتیکس را اشتباه می خوانند.

برای بازاریابان بی تجربه، گوگل آنالیتیکس یا هر پلتفرم دیگری می تواند برای رمزگشایی اطلاعات صحیح مشکل باشد. این اغلب می تواند منجر به سوتفاهم و نتیجه گیری اشتباه شود.

اینکه یک مسئله فنی باعث شده تا تجزیه و تحلیل به درستی تنظیم نشود، یا اینکه کاربران به درستی بر اساس منبع خود اطلاعات اشتباهی دریافت کرده اند، می تواند منجر به سردرگمی شود. مخصوصا زمانی که برخی پلتفرم های تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل ادز و نتایج ارگانیک، چنین گزارش هایی ارائه دهند، مگر اینکه با فیلتر یا ویژگی های به خصوص از این اتفاق جلوگیری شود.

عوامل غیر مستقیم
دلیل نهایی که ممکن است به نظر برسد گوگل ادز در بهبود سئو تاثیر دارد، به عوامل غیر مستقیم مربوط می‌شود.

مطالعات متعددی از ترافیک مستقیم یا بازدیدکنندگان مستقیم از یک وب سایت انجام شده و به عنوان عامل مهم رتبه بندی گوگل شناخته شده اند.

اگر کسب و کاری تبلیغات گوگل ادز را اجرا می کند، پس احتمالا آنها آگاهی از نام تجاری خود را با قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و کلمات کلیدی مهم مرتبط افزایش می دهند. با اجرای این تبلیغات به مدت چند ماه، این می‌تواند تاثیر مثبتی در ترافیک مستقیم وب سایت مورد نظر داشته باشد.

ممکن است یک کاربر کلمه کلیدی را در گوگل سرچ کند، اما روی نتیجه تبلیغاتی کلیک نکند؛ آنها وارد وب سایتی می شوند که آن را به یاد دارند. اگر گوگل بازدید مستقیم را به عنوان فاکتور رتبه دهی در نظر می گیرد، بنابراین این مساله ممکن است تاثیر کوچکی در بهبود رتبه سئو داشته باشد.

اگر کسب و کاری با گذشت زمان تبلیغات خود را متوقف کند، ممکن است تعداد ورودی های مستقیم آن کاهش یابد که باعث ضعیف تر شدن رتبه سئو سایت می شود.

متریک های دیگری که اجرای گوگل ادز ممکن است روی آنها تاثیر بگذارد شامل بانس ریت، میزان ماندن کاربر در صفحه، صفحات به ازای سشن و سایر متریک های تجربه کاربری می شود.

اگر تبلیغات گوگل ادز این متریک های سایت را بهبود می دهد، بنابراین شانس بسیار کوچکی وجود دارد تا تاثیرات آن دیده شود. اما از کجا می دانید تغییر در معیارهای کاربر در رتبه بندی سئو تاثیر داشته و مربوط به روز رسانی گوگل نبوده است؟ با این حال، با در نظر گرفتن به روز رسانی های مداوم گوگل اثبات آن دشوار است.

به وسیله شایعات گمراه نشوید!
بنابراین شما مساله را متوجه شدید. آیا گوگل ادز رتبه سئو را بهبود می دهد؟ پاسخ ما به این سوال “ خیر ” است.

نه تنها تاثیر نداشتن گوگل ادز در سئو چندین بار توسط گوگل اثبات شده، بلکه قوانین بسیاری از بهبود نتایج ارگانیک جلوگیری می کنند.

تنها دلیلی که برخی هنوز معتقدند گوگل ادز در بهبود رتبه تاثیر گذار است، عمدتا ناشی از سوءتفاهم در داده هاست. آنها ممکن است با فعال کردن و غیر فعال کردن تبلیغات خود، آزمایشاتی را انجام دهند تا ببینند آیا رتبه بندی آنها تغییر می کند.

اما بدون اینکه بدانید گوگل چه تغییراتی را اعمال کرده، غیر ممکن است که علت کاهش یا افزایش رتبه را تعیین کنید.

شما درباره تاثیر گوگل ادز در بهبود سئو چه فکر می کنید؟ عقاید خود را در بخش نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

3 Likes