آنالیز کلمات کلیدی سایت بر اساس تجزیه و تحلیل رقبا یک روش استراتژیک برای هدایت استراتژی سئو و بازاریابی محتواست. این نوع تجزیه و تحلیل مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:
- میتوانید ببینید سایر سایت ها چگونه کار می کنند و چقدر در حوزه کاری خود خوب هستند.
- می توانید فرصت ها و خلاهای موجود در کلمات کلیدی را شناسایی کنید.
- می توانید کلیدواژه هایی که قادر به رتبه بندی در آن ها نیستید را رد صلاحیت نمایید.
- به کمک یافته های خود می توانید محتوای خود را ایجاد کنید و استراتژی را به سمت مناسب هدایت کنید.
به کمک اکانت الکسا پرو به راحتی می توانید کلیدواژه های رقبای خود را بررسی کنید و تمامی پژوهش های خود را در یک محیط کاری قرار دهید. به کمک این آنالیز قادر خواهید بود به طور موثر برنامه های سئوی خود را برای آینده مدیریت کنید و با رقبا به روز باشید.
توانایی سایت خود برای رقابت با سایر سایتها را بررسی کنید:
قبل از اینکه بخواهید آنالیز کلمات کلیدی سایت بر اساس تجزیه و تحلیل رقبا را انجام دهید، ابتدا باید به ارزیابی خودتان بپردازید. در این شرایط باید توانایی سایت خودتان را برای رتبه بندی در کلیدواژه خاص و نشان دادن آن در جستجو را بسنجید. برای تجزیه و تحلیل توانایی سایت خود برای رتبه بندی، از ابزار Keyword Difficulty استفاده کنید. این ابزار نمره قدرت رقابت را بر اساس عملکرد گذشته شما در جذب ترافیک طبیعی ارائه می کند.
این نمره در مقیاس 1 تا 100 بیان می شود. هرچقدر نمره شما بالاتر باشد رتبه بندی برای کلمات کلیدی موجود راحت تر خواهد بود. زمانی که از ابزارهای سئوی الکسا استفاده می کنید، می توانید نمره رقابت که به کلمه کلیدی موجود اختصاص یافته است را مشاهده نمایید.
زمانی که برنامه های مرتبط با کلیدواژه را ایجاد میکنید، نمره رقابت کلیدواژه را با نمره قدرت رقابت سایت خود مقایسه کنید. اگر نمره رقابت کلمات کلیدی بالاتر از نمره قدرت رقابت سایت شما باشد برای رتبه بندی آن کار دشواری پیش رو خواهید داشت. اما اگر کلمه کلیدی نمره کمتری از نمره قدرت رقابت سایت داشته باشد، می توانید بر روی آن سرمایه گذاری کنید.
رقبای خود را پیدا کنید:
بعد از اینکه توانایی سایت خود برای به دست اوردن رتبه را مورد بررسی قرار دادید باید رقبای خود را پیدا کنید. اگر در حال حاضر لیستی از رقبای خود ندارید می توانید از ابزارهای الکسا برای ایجاد فهرستی از سایت ها استفاده کنید.
به کمک ابزار Audience Overlap می توانید فهرستی از رقبای احتمالی را با وارد کردن سایت هدف که می تواند شبیه سایت شما یا سایت رقیب محبوب باشد را به دست آورید. این ابزار، گزارشی از سایت های مشابه را ایجاد می کند که مخاطبانی شبیه سایت هدف دارند. به کمک این آنالیز می توانید لیست خود را برای یافتن رقبای مرتبط پیدا کنید. اینکار از طریق روش های زیر انجام می شود:
-
تایید صلاحیت کردن سایت بر اساس سطح ترافیک : تمامی سایت های موجود در لیست را که سطح ترافیکشان بالاتر یا بسیار پایین تر از سایت هدف است حذف کنید. این کار باعث می شود لیست سایت ها به سایت های مفید کاهش پیدا کند.
-
تایید صلاحیت سایت بر اساس همپوشانی مخاطب (audience overlap) : از نمره همپوشانی برای تعیین اینکه آیا سایت مخاطب مشابه کافی دارد یا خیر استفاده کنید. زمانی که این نمره بالاست، نشان می دهد که مخاطبان سایت به مخاطبان سایت هدف شبیه هستند.
-
تایید صلاحیت سایت بر اساس رتبه الکسا: نگاهی به رتبه الکسا بیندازید تا بینید سایت چقدر محبوب است. هر چقدر این عدد پایین تر باشد، سایت محبوب تر است. سایت هایی را انتخاب کنید که رتبه الکسای آن ها به رتبه سایت هدف نزدیک است.
فهرستی به فضای کاری خود اضافه کنید:
زمانی که سایتی را برای استفاده در لیست آنالیز کلمات کلیدی سایت که رقابتی هستند انتخاب میکنید، چک باکس کنار سایت را مطابق تصویر زیر انتخاب نمایید. بعد از اینکه انتخاب های خود را انجام دادید بر روی گزینه save this list کلیک کنید.
این کار باعث ذخیره شدن فهرست سایت ها در فضای کاری الکسا می شود. بنابراین می توانید بعدا به آن رجوع کنید و از آن برای پیگیری و مدیریت کار خود استفاده نمایید.
همچنین قادر خواهید بود هر فهرستی را در Site Comparison باز کنید و معیارهای عملکردی را مقایسه نمایید یا Competitor Keyword Matrix را اجرا نمایید تا بتوانید خلا موجود در کلیدواژه ها را تجزیه و تحلیل کنید.
کلمات کلیدی طبیعی را برای هر سایت مشخص کنید:
خوب حالا که فهرستی از سایت هایی که می خواهید مورد بررسی قرار دهید را دارید، کار خود را با بررسی کلمات کلیدی طبیعی این سایت ها آغاز کنید. کلمات کلیدی طبیعی واژه هایی هستند که به طور طبیعی در موتورهای جستجو رتبه به دست می آورند. برای پژوهش و بررسی این مورد، ابزار Site Keyword را باز کنید و یکی از سایت های موجود در لیست را وارد نمایید.
نمای پیش فرض این ابزار، اطلاعات مرتبط با کلمات کلیدی طبیعی را نشان می دهد. این گزارش همانند ابزارهایی است که برای یافتن کلیدواژه ها از آن ها استفاده می شود. این ابزار گزارش هایی را در مورد کلمات کلیدی برتر تولید می کند که ترافیک طبیعی به سمت سایت هدایت کرده اند.
گزارش به دست آمده از website keyword checker، در ابتدا واژه هایی را فهرست می کند که ترافیک بیشتری به سمت سایت جذب کرده اند. این رتبه بندی بر اساس درصد ترافیک جستجویی که هر کلیدواژه به سایت هدایت کرده است مشخص می شود. گزارش موجود همچنین داده هایی را در مورد محبوبیت کلمات کلیدی و رقابت تبلیغاتی ارائه می کند.
رتبه محبوبیت (Popularity rank): تخمینی از تعداد دفعاتی است که کاربر آن واژه را جستجو کرده است. این رتبه در مقیاس 1 تا 100 بیان می شود. هر چقدر این عدد بالاتر باشد محبوبیت نیز بیشتر می شود. این رتبه بندی نشان می دهد که کلمه کلیدی موردنظر در میان کاربران چقدر محبوب است.
رقابت تبلیغاتی (advertising competition): تعداد تبلیغات نمایش داده شده برای کلیدواژه را بر روی موتورهای جستجو نشان می دهد. این شاخصی در مقیاس 1 تا 100 بیان می شود. کلمات کلیدی که نمره رقابت تبلیغاتی بالایی داشته باشند، رقابت بر روی آن ها سختتر خواهد بود. زمانی که سایت های زیادی تلاش می کنند برای کلیدواژه مشابه تبلیغ کنند، رقابت بر روی آن بسیار دشوار خواهد بود. به دنبال بررسی کلمات کلیدی باشید که محبوبیت بالا و رقابت تبلیغاتی پایینی دارند. این موضوع نشان می دهد که مخاطبان از این واژه استفاده می کنند و فضایی برای رقابت بر روی آن وجود دارد.
به فضای کاری خود اضافه کنید:
زمانی که پژوهش می کنید، فهرستی از کلمات کلیدی برتر را با انتخاب ستاره های کنار آن ها، ایجاد نمایید. اینکار باعث می شود کلمه کلیدی شما به فضای کاری الکسا اضافه گردد.
شما همچنین می توانید آیکون حذف کنار کلمات کلیدی را انتخاب کنید تا به گزینه های پژوهشی و ذخیره سازی بیشتری دسترسی داشته باشید. عبارت Edit details and update Workspace را انتخاب کنید تا بتوانید واژه مورد نظر را ذخیره کنید و یادداشت، طبقه بندی، برچسب و اطلاعات سایت برای آن واژه را اضافه نمایید. شما همچنین می توانید اولویتی برای کلیدواژه تنظیم کنید.
از طبقه بندی برای سازمان دهی کلمات کلیدی در bucket ها استفاده کنید. یک bucket می تواند فهرستی از کلمات کلیدی برای استفاده در کمپین یا تبلیغ خاص باشد یا آن ها را بر اساس مقاصد پژوهشی خود گروه بندی کند. (به عنوان مثال سئو، PPC، تبلیغات اجتماعی و غیره)
از برچسب ها استفاده کنید تا بتوانید کلمات کلیدی را به پروژه یا فردی که مسئول کلمه کلیدی است مرتبط نمایید. سایت ها را به یادداشت های خود برای کلمه کلیدی اضافه کنید تا بتوانید بعدا به راحتی سایت هایی که از آن واژه استفاده می کنند را بیابید و ببینید چه سایت هایی برای آن واژه رقابت می کنند. اولویت کلمه کلیدی را شناسایی کنید تا بتوانید فضای کاری خود را سازماندهی کرده و مدیریت نمایید. زمانی که فرصت یا خلاء بزرگی را پیدا می کنید، آن کلیدواژه را به عنوان اولویت بالا برچسب گذاری کنید.
کلمات کلیدی پولی را برای سایت های موجود شناسایی کنید:
در مرحله بعد آنالیز کلمات کلیدی سایت، نیاز است بر روی تب Paid کلیک کنید.
این گزینه اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی پولی که به سایت هدف مرتبط است را نشان می دهد و بیان می کند سایت موردنظر چگونه از کلیدواژه پولی برای تبلیغ و ترویج استفاده می کند. همانند گزارش قبلی، این فهرست از کلمات کلیدی هم اطلاعاتی در مورد محبوبیت و رتبه رقابت تبلیغاتی در اختیار شما قرار می دهد. اما این بخش سایر داده های مقایسه ای که به فعالیت تبلیغاتی مرتبط است را نشان می دهد.
فعالیت تبلیغاتی اندازه گیری تعداد تبلیغاتی است که برای این کلیدواژه و برای این سایت در موتورهای جستجوی بزرگ ظاهر می شود. این گزینه نشان می دهد که سایت هدف برای تبلیغ کلمات کلیدی خاص، هزینه ای را پرداخت می کند. از این داده ها استفاده کنید تا ایده ای در مورد کلمات کلیدی که برای یک کسب وکار ارزشمند است پیدا کنید. اگر سایتی منابع زیادی را برای هدف قرار دادن واژه خاص صرف می کند، بهتر است شما وقت خود را بر روی آن واژه قرار ندهید و بر روی آن رقابت ننمایید.
رقابت پولی را برای سایت های فردی شناسایی کنید:
در فاز بعدی آنالیز و بررسی کلمات کلیدی سایت، از گزارش یکسان Site Keywords استفاده کنید. با کلیک کردن بر روی تب Paid Competition اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید.
این گزارش نیز داده های مرتبط با رتبه بندی رقابت تبلیغاتی و محبوبیت را به اشتراک می گذارد. اما به خاطر داشته باشید که در این گزارش، اطلاعات با فاکتورهای تاثیرگذاری مقایسه می شود. فاکتور تاثیر گذاری (Impact Factor) نشان می دهد آیا سایت هدف علی رغم رقابت تبلیغاتی بالا، ترافیک طبیعی قابل ملاحظه ای برای کوئری های در برگیرنده این عبارات به دست می آورد یا خیر. این آنالیز به شما کمک می کند قدرت سایت در کلمات کلیدی خاص را تعیین کنید. اگر رقبای شما ترافیک طبیعی زیادی را علی رغم رقابتی بودن ترافیک پولی به دست می آورند، آن ها قدرت زیادی بر روی کلیدواژه مدنظر دارند.
کلمات کلیدی را در سایت های متعدد مقایسه کنید:
در چند مرحله آخر، شما بررسی را بر روی هر یک از سایتهای رقبا انجام دادید تا ببینید آن ها چقدر به کلیدواژه های مدنظرشان دست یافته اند. حالا بهتر است بر روی فهرستی از سایت ها تمرکز کنیم تا ببینیم آن ها در مقایسه با هم چگونه عمل می کنند.
به Competitor Keyword Matrix بروید. فهرستی از سایت ها را وارد کنید یا فهرست سایت های ذخیره شده را انتخاب نمایید.
اگر فهرست رقبای خود را ذخیره کرده باشید، می توانید از منوی کشویی برای اجرای خودکار تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا برای فهرست خود استفاده کنید.
این گزارش داده های مفیدی را برای آنالیز کلمات کلیدی که هر سایت ترافیکی برای آن دارد ارائه می کند. سایت هایی که در لیست شما قرار دارند به همراه کلمات کلیدی شان، محبوبیت (Popularity) و رتبه رقابت (Competition ranking) هر کلمه کلیدی و تعداد سایت هایی که با آن مشترک هستند به ماتریس اضافه شده اند.
به طور پیش فرض، کلمات کلیدی بر اساس تعداد سایت هایی که در این واژه ها مشترک هستند فهرست می شوند. کلمات کلیدی که در سایت های مشابه زیادی به کار می روند، در بالای لیست نشان داده خواهند شد. شما می توانید کلیدواژه ها را بر اساس محبوبیت و رقابتشان مرتبط کنید.
محبوبیت (Popularity): همان معیاری است که در گزارش Site Keyword مورد استفاده قرار گرفت. این معیار نشان می دهد کلمه کلیدی مدنظر چقدر در جستجو محبوب است.
رقابت (Competition): آنالیز کلمات کلیدی سایت در زمینه رقابت نشان می دهد که رتبه بندی برای آن کلیدواژه چقدر دشوار است. کلمات کلیدی که نمره رقابتی پایینی دارند را راحت تر می توان رتبه بندی کرد.
در ابتدای این مقاله، یاد گرفتید که چگونه می توانید نمره قدرت رقابتی (Competitive Power score) را برای سایت خود پیدا کنید. حالا می توانید این نمره را با نمره رقابتی هر کدام از عبارات کلیدی (keyword’s Competition) مقایسه کنید تا ببینید شانس خوبی برای به دست آوردن رتبه در آن ها دارید یا خیر. به دنبال تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی باشید که نمره رقابتی آن ها پایین تر از قدرت رقابتی شماست. به عنوان مثال اگر قدرت رقابتی شما 45 است، به دنبال کلیدواژه هایی بگردید که رقابت 44 یا کمتر دارند. این آنالیز کلمات کلیدی نشان می دهد که شما شانس زیادی برای به دست آوردن رتبه بالا برای آن کلمه کلیدی دارید.
خوب حالا که می دانید چگونه می توانید آنالیز کلمات کلیدی سایت را انجام دهید، اجازه دهید نگاه عمیقتری به گزارشات داشته باشیم. از انواع مختلفی از فیلترها و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی استفاده کنید.
از فیلترها برای هدف قرار دادن کلیدواژه های بهتر استفاده کنید:
- واژه های غیر مرتبط، دارای غلط املایی و مرتبط به برند که در این لیست ظاهر می شوند را مستثنی کنید.
- محبوبیت را افزایش دهید تا بتوانید کلمات کلیدی را آنالیز کنید که به طور مکرر در موتورهای جستجو یافت می شوند.
- رقابت را کاهش دهید تا کلیدواژه هایی را هدف قرار دهید که توانایی دستیابی به رتبه مناسب در آنها را دارید.
نتایج را فیلتر کنید تا بتوانید بر روی واژه های جستجوی مرتبط با خریداران تمرکز نمایید:
بخش Show potential buyer keywords را تیک بزنید تا بتوانید نتایج خود را به کلیدواژه هایی محدود کنید که به احتمال زیاد نیت بالایی در خرید دارند. اگر بررسی یا آنالیز کلمات کلیدی سایت را برای یافتن واژه هایی که به خرید منجر می شود تجزیه و تحلیل می کنید، این فیلتر مناسبی است.
از Keyword Cluster برای جمع آوری داده ها در گروه واژه ها استفاده کنید. تب Keyword Cluster را انتخاب کنید تا بتوانید موضوعات و تم های مرتبط با کلمات کلیدی را مشاهده نمایید.
این گزارش منتسب به ابزار keyword suggestion است. این گزینه عبارات کلیدی را در دسته هایی گروه بندی می کند که به واژه اصلی مرتبط و متصل هستند. به همراه هر واژه عددی وجود دارد که تعداد کلیدواژه های مناسب در دسته را به همراه محبوبیت میانگین و نمره رقابت میانگین کلاستر یا دسته نشان می دهد.
زمانی که کلمه کلیدی جدیدی را انتخاب می کنید، می توانید هر واژه را با معیارهای فردی اش مشاهده نمایید. اینکار مرتب کردن گزارش ها را بر اساس موضوع خاص ساده تر می کند. از این گزارش می توانید از فیلترهای یکسانی استفاده کنید که شما در گزارش Keyword Matrix اصلی استفاده کردید. از Keyword Clusters برای جمع آوری داده ها در واژه سطح دوم استفاده کنید.
زمانی که گزارش Keyword Cluster اصلی را مشاهده می کنید، می توانید نگاه عمیق تری به هر کدام از دسته های کلمات کلیدی داشته باشید.
منوی کشویی را در کلمات کلیدی سطح برتر انتخاب کنید تا بتوانید کلیدواژه های سطح دوم را ببینید. بر روی View Keywords کلیک کنید تا بتوانید دسته ای بر اساس آن واژه ایجاد نمایید.
زمانی که برای دیدن کلیدواژه کلیک می کنید، به Keyword Matrix برده می شوید که در برگیرنده واژه هایی است که در طبقه بندی ثانویه کلمات کلیدی قرار دارند.
بعد از اینکه در طول تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت، اطلاعات مفیدی به دست آورید این کلمات را در فضای کاری خود ذخیره کنید.
با آنالیز کلمات کلیدی سایت بر اساس تجزیه و تحلیل رقبا چه کاری می توان انجام داد؟
زمانی که برنامه ریزی بازاریابی محتوا و سئو را آغاز میکنید یا در آن تجدید نظر میکنید، آنالیز و بررسی کلمات کلیدی رقبا میتواند بهترین مکان برای آغاز کار باشد. این اطلاعات در پاسخگویی به سوالات زیر کمک خواهد کرد:
- آیا میتوانید با رقبای خود رقابت کنید؟ چگونه؟
- مخاطبان رقبای شما برای یافتن آنها از چه کلمات کلیدی استفاده میکنند؟
- رقبای شما برای چه کلمات کلیدی هزینه پرداخت میکنند؟
- چه فرصتهایی در مورد کلمات کلیدی پولی موجود است؟
- چه سایتهایی برای پستنویسی مهمان خوب است؟
- چه خلاءهایی در عبارات کلیدی سایت رقبا وجود دارد؟
- چه فرصتهای ارگانیکی وجود دارد؟
- چه کلیدواژه های طولانی و کم رقابتی را در سایت خود مشاهده میکنید؟
اینکه بدانید رقبای شما چه کاری انجام می دهند و چه فرصت هایی پیش روی شما قرار دارد، میتواند برنامه ریزی بازاریابی محتوا و سئو را ساده تر کند و به شما کمک نماید نتایج را سریع تر مشاهده کنید. با آنالیز کلمات کلیدی سایت بر اساس رقبا می توانید از هدر رفتن زمان خود بر روی واژه های نامناسب جلوگیری کنید.
از این ابزارها برای ایجاد آنالیز کلمات کلیدی خود استفاده کنید:
برای اینکه بتوانید به ابزارهای اشاره شده در این پست دسترسی داشته باشید، اکانت الکسا پرو خریداری کنید. این برنامه در برگیرنده ماتریس کلمات کلیدی رقبا، ابزار Keyword Difficulty، ابزار Audience Overlap و فضای کاری الکساست که در آن می توانید همه کارهای خود را ذخیره و مدیریت کنید.
منبع : وب سایت الکسا